تمامی پژوهش بر پایه این قسمت استوار می باشد، و به عنوان یک شبکه ای می باشد که روابط میان متغیرهای مورد نظر را ارائه می دهد. همواره در این پژوهش متغیر روش های یادگیری استراتژیک به عنوان متغیر مستقل و متغیر تعهّد کارکنان به عنوان متغیر وابسته می باشد. متغیر روش های یادگیری استراتژیک همواره شامل هفت بعد و متغیر تعهّد کارکنان دارای  سه بعد می باشد که تعاریف مفهومی آن ها به صورت زیر می باشد:

1-5-1- روش های یادگیری استراتژیک: روش های یادگیری استراتژیک دانش محور و به عنوان روشی برای ایجاد محیطی مناسب برای تسریع و تسهیل یادگیری در سازمان می باشد( تسینگ، 2011، 5).

1-5-1-1 بعد یادگیری مستمر: شرکت ها همواره برای حفظ مزیّت رقابتی خود بایستی دائماً در حال یادگیری باشند و سریع تر از رقبای خود یاد بگیرند.

1-5-1-2-بعد گفتگو و پرسش: به عنوان روشی مناسب برای هم فکری کردن با یکدیگر می باشد. گفت و گو عالی ترین و کیفی ترین شکل ارتباط خلّاقانه و دو طرفه می باشد(بهنامی، 1384، 25).

1-5-1-3- بعد همکاری و یادگیری گروهی و تیمی: به عنوان یک پیشنهادی برای گروهی کار کردن می باشد. ارتباط با یکدیگر و هم فکری کردن باعث می گردد که توانایی و ظرفیّت گروه یا تیم افزایش یابد.

1-5-1-4- بعد ایجاد سیستم ها: ایجاد سیستم به عنوان تلاشی  برای ارتباط سازمان با محیط داخلی و خارجی خود می باشد(محرابی و همکاران، 2013، 133).

1-5-1-5- بعد اختیاردهی به افراد: مدیر همواره بایستی بخشی از کار خود را به زیر دستان واگذار نماید، زیرا افراد مهره های اصلی شرکت هستند و افزایش انگیزه مهم ترین عامل در یادگیری آنها می باشد و در نتیجه سازمان سریع تر به اهداف خود دست می یابد(انوری و همکاران، 2011، 3).

1-5-1-6- بعد ارتباط با محیط: همواره تغییرات محیطی بر سازمان تأثیرات زیادی می گذارد و همواره سازمان بایستی دائماً با محیط خود در ارتباط باشد تا از رقباء پیشی بگیرد.

1-5-1-7- بعد رهبریّت استراتژیک: رهبریّت استراتژیک تصریح به این نکته دارد که رهبران چگونه از یادگیری برای ایجاد انگیزه و خلّاقیّت در سازمان بهره گیری می کنند و همچنین فرایند یادگیری را در سازمان سرعت می بخشند(محرابی، 2013، 133).

1-5-2 تعهّد کارکنان: فرد متعهّد همواره به عهد وپیمان خود وفادار می باشد و تعهّد نشان دهنده وابستگی افراد به سازمان می گردد، علاوه بر وابستگی اظهار کننده توجه آنها نیز نسبت به سازمان می باشد(وارن وهمکاران، 2007، 117).

1-5-2-1- اشتیاق به کوشش بیش تر: بر اساس گفته مرتضی مطهّری یک فرد متعهّد کسی می باشد که به عهد و پیمان خود وفادار باشد وبرای  دستیابی به اهداف کوشش کند(باقری و همکاران، 1389، 74).

1-5-2-2- اهمیّت به اهداف وارزشها: یعنی اعتقاد راسخ و وابستگی عاطفی فرد نسبت به ارزش ها و اهداف می باشد.

1-5-2-3- تمایل به حفظ عضویّت: افراد تمایل دارند در سازمان بمانند و همواره از ترک آن گریزانند، زیرا تعهّد به عنوان یک وابستگی روانی می باشد که تصمیم به ادامه عضویّت را در افراد ایجاد می کند(آکار، 2012، 218).

بر اساس تحقیقات تسینگ (2011) وی اظهار داشت که متغیر روش های یادگیری استراتژیک و ابعاد آن با متغیر  تعهّد کارکنان  ارتباط مؤثّری دارد، یعنی روش های یادگیری استراتژیک با ایجاد محیطی مناسب در سازمان باعث افزایش تعهّد کارکنان در سازمان می گردد(تسینگ، 2011، 7).  شکل 1-2نشان دهنده الگوی نظری پژوهش می باشد.

 

 

روش های یادگیری استراتژیک
بعدگفتگووپرسش
بعدایجاد سیستمها
بعدهمکاری ویادگیری  گروهی گروهی گروهی
بعدارتباط بامحیط
بعداختیاردهی به افراد

 

بعد رهبریّت استراتژیک
تعهّد عاطفی کارمندی
بعداشتیاق به کوشش  بیش تر

 

بعداهمیّت هدف وارزش ها
به حفظ عضویّت
بعدیادگیری پیوسته
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل1-2 الگوی نظری پژوهش (تسینگ، 2011، 7)

 

 

1-6- فرضیه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

همواره بعد از این که بین متغیر مستقل روش های یادگیری استراتژیک با متغیرهای وابسته تعهّد کارکنان ارتباط مستقر کردیم، اکنون بایستی به کمک فرضیه که اظهاری آزمون پذیر می باشد ارتباط بین متغیرها را پیش بینی نموده و دریابیم که آیا روابطی که بر پایه نظریه ای معین اظهار شده اند واقعیّت دارد یا نه. در این پژوهش همواره یک فرضیه اصلی  جهت دار و بیست و دو فرضیه فرعی اظهار شده می باشد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید